loading...
نهالستان پالیز مهندس سعید قاسمی
saeed بازدید : 40 سه شنبه 31 تیر 1399 نظرات (0)

نهال گردو دیم

نهال گردو دیم به آبیاری نیازی ندارد:

نهال گردو دیم جزو ارقامی می باشد، که پس از کاشت دو یا سه بار به وسیله ی سطل آبیاری می شوند، تا ریشه ی آنها در خاک مستحکم شود. و پس از آن نیازی به آبیاری ندارند. این ارقام بعد از بزرگ شدن و تبدیل شدن به درخت در صورتی که باران و برف کافی به آنها برسد. نیازی به آبیاری نخواهند داشت. اما در صورتی که بارش برف و باران کم باشد، آبیاری آنها لازم می باشد. و آبیاری آنها موجب می شود، محصولاتی فوق العاده با کیفیت داشته باشند. عملکرد گردو در این ارقام در صورتی که کم آبی ندیده باشد، بسیار عالی است و گردو هایی خوش طعم، سفید و با پوست کاغذی خواهند داشت. از خصوصیات گردو در ارقام نهال گردو دیم شکل آنها می باشد. این گردو ها بیضی و کشیده هستند. و رنگ پوست آنها قهوه ای روشن میباشد. باردهی این ارقام چند سال پس از کشت شروع می شود، اما میزان باردهی گردو بیست سال پس از کاشت به اوج خود می رسد. یکی از مشخصات گردو ارقام نهال دیم روغن فراوان آنهاست که خواص درمانی و خوراکی زیادی دارد.

نهال گردو دیم و نحوه ی کاشت آن

نحوه کاشت و داشت نهال گردو در ارقام نهال گردو دیم به این صورت می باشد، که گودالی به اندازه یک در یک متر و عمق نیم متر حفر می کنند. و نهال را در آن می کارند. بهتر است نهال ها در جایی مورد کاشت قرار گیرد، که در معرض جذب رطوبت، آب باران و برف باشد. پس از کاشت نهال گردو دیم چندین بار نهال ها به وسیله ظرف آبیاری می شوند. تا کاملا خود را در خاک بگیرد. و پس از آن دیگر آبیاری انجام نمی شود. ارتفاع نهال گردو در این ارقام معمولا بین پنجاه تا صد و بیست سانتیمتر است. میزان باردهی نهال گردو در این ارقام بسیار زیاد نیست، اما پس از رشد نهال و گذشت پنج سال میزان باردهی درخت گردو در این ارقام بسیار چشمگیر و قابل توجه خواهد شد. همانطور که میدانید، نحوه ی کاشت و داشت درخت گردو بر اساس ارقام مختلف درخت گردو با یکدیگر متفاوتند. اما آنچه که در کاشت و داشت نهال گردو دیم و درختان آن باید مورد توجه قرار گیرد. فواصل کاشت آنهاست. این فواصل یکی از خصوصیات نهال گردو محسوب می شود که برای پرورش و باردهی مناسب و افزایش عمر اقتصادی نهال باید رعایت گردد. فواصل کاشت نهال گردو در این ارقام باید ده متر در ده متر باشد. تا آب کافی توسط ریشه ها به نهال گردو دیم رسیده و محصول با کیفیت و پر مغز به عمل آید. یکی از مشخصات نهال گردو در این ارقام قدرت جذب رطوبت و آب می باشد، به گونه ای که، رطوبت و آب را در عمق سه متری خاک جذب می کنند و دارای ریشه های بسیار قوی هستند.

خرید نهال گردو دیم و خصوصیات آن

یکی از خصوصیات درخت گردو در این ارقام کم آفت بودن آنها می باشد. اما در بعضی موارد درخت دچار شته می شود و شته برگها و دنب میوه را از بین می برد. اما سم پاشی درخت در دو نوبت بهار و زمستان موجب می شود درخت گردو کاملا از هرگونه بیماری و آفت مصون بماند. همچنین ارتفاع درخت گردو در این ارقام به سی متر هم میرسد، ولی در ایران درخت دیمی گردو تا سه الی پنج متر رشد می کند. عملکرد درخت گردو در مقابل سرما ضعیف می باشد. و سرمای زیاد بهاره ممکن است موجب کاهش محصولات آن شود. و برداشت محصول را به تاخیر بیاندازد. یکی از مشخصات درخت گردو که بسیار مورد توجه قرار می گیرند. عمر اقتصادی آنها می باشد، که در انواع مختلف متفاوتند، اما عمر اقتصادی ارقام گردو دیم چیزی حدود صد تا دویست سال می باشد. عملکرد نهال گردو در مقابل بی آبی و خشکی مناسب نیست و باعث می شود. که رشد نهال گردو دیم متوقف شود. همچنین نحوه ی میزان باردهی نهال گردو در این ارقام با مقدار آبیاری و بارش باران و برف ارتباط مستقیم دارد. در ارقام نهال گردو دیم اگر میزان بارش باران و برف کم باشد، حتما باید ارقام دیمی مورد آبیاری قرار گیرند. در غیر این صورت ثمر کاهش یافته و یا اندازه و کیفیت گردو کاهش می یابد. اما نحوه ی میزان باردهی درخت گردو در ارقام نهال گردو دیم در صورتی که آب کافی به آنها رسیده باشد. بسیار زیاد بوده و به سه ونیم تا پنج تن گردو در هکتار می رسد.

نهال گردو دیم و فروش آن

خرید گردو از زمانهای قدیم در میان مردم تمام دنیا رایج بوده است و مردم از آن به عنوان میوه و یا نوعی خشکبار پر خاصیت استفاده کرده اند. بنابراین فروش گردو همیشه به خاطر خواص درمانی و پیشگیرانه ای که دارد. قرن های متمادی است. به صورت عمده و جزئی صورت گرفته و برای عاملان آن سودآوری بالایی داشته است. به خاطر همین امر باغداران با خرید نهال گردو و پرورش ارقام مختلف نهال گردو همچون: نهال گردو دیم ، نهال پر بازده، نهال دیرگل و…  نه تنها برای خود، بلکه برای نسل های آینده ی خود کسب سود می کنند. فروش نهال گردو با توجه به مناطق جغرافیایی و آب و هوایی صورت می گیرد. به عنوان نمونه؛ ارقام نهال گردو دیم بیشتر در مناطق معتدل گرمسیری که دارای خاک حاصلخیز می باشند، فروش بیشتری دارد. همچنین قیمت نهال گردو در ارقام مختلف متفاوت است. اما قیمت ارقام نهال گردو دیم به خاطر کیفیت محصول و نیاز به مراقبت کم اصولا از سایر ارقام بیشتر است. با این حال خرید درخت گردو را میتوان نوعی سرمایه گذاری بلند مدت به حساب آورد. امروزه باغداران به درخت گردو به عنوان نوعی نقدینگی نگاه می کنند. به گونه ای که در بعضی از مناطق کشور صاحبان اراضی برای رفع مشکلات اقتصادی خود اقدام به فروش درخت گردو و یا کرایه دادن آنها می کنند. در این شرایط قیمت درخت گردو و ارزش آن به میزان باردهی و سلامت درخت بستگی دارد. هرچند قیمت گردو با توجه به کیفیت و نحوه ی کاشت و داشت گردو متغیر می باشد، اما هر ساله رو به افزایش است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 171
  • بازدید سال : 1,065
  • بازدید کلی : 4,865